Az egyik MasterMind csoportom személyes találkozóján történt az alábbi eset:
A probléma
A csoport egyik tagja komoly forgalmú webáruházat üzemeltet. A korábbi találkozón már javaslatot tettünk a számára, hogy a futó saját fejlesztésű rendszert érdemes lenne lecserélni egy modern, a mai követelményeknek megfelelő új rendszerre. Mivel sok munka és a programozásba befektetett pénz volt már a rendszerben, nem igazán találtunk hajlandóságot javaslatunkkal, tettünk néhány módosító javaslatot a webáruház javítása érdekében.
A módosítások elkészültek, és azt a programozó élesítette is a rendszerben.
A webáruház forgalma azonban érdekes statisztikai mutatókat hozott: a webáruház látogatóinak száma ugyan szépen gyarapodni látszott, és a vásárlói kosár is szépen bővült, azonban a vásárlók egy jelentős része fizetés nélkül távozott, a webáruház forgalma gyarapodás helyett erős visszaesést mutatott...
Az előkészületek
Mint minden MasterMind találkozó előtt megkaptuk a probléma leírását. Több elképzelést is megfogalmaztunk magunkban, többen még arra is vettük a fáradságot, hogy próbavásárlás útján teszteljük a webáruház rendszerét, de jelentős problémát nem találtunk.
A forró szék
Elérkezett az idő, hogy a téma napirendre kerüljön.
(Forró széknek hívjuk azt a széket, amibe az a MasterMind tag ül, aki napirenden van.)
Szép sorjában elmondtuk a felkészülés során tapasztaltakat és azokat a módosító javaslatainkat, amik eszünkbe jutottak a felkészülés során, azonban jelentős kosárelhagyásra nem találtunk magyarázatot.
Azt a javaslatot fogadtuk el, hogy közösen kivetítve csináljunk végig egy próbavásárlást.
Fontos tényező volt, hogy ezúttal nem a webáruház direkt betöltésével indultunk el, ahogyan azt a felkészülés során tettük, hanem arról a linkről léptünk az oldalra, ami a hírlevélben szerepelt. Lépdeltünk sorra, végig járva egy vásárló útját...
A megoldás
Eljutottunk a teszteléssel arra a pontra, ahol már fizetni akartunk... volna... Ám nem volt arra utaló jel sem, hogy hol tudnánk fizetni...
Kibújt a szög a zsákból! - Megtaláltuk.
Konklúzió
Ha többen együttesen keressük a hibát, előbb-utóbb megmutatja magát.
Nem biztos, hogy egy szakember, és azok akik sokszor látják, használnak egy rendszert, ugyan azon az úton érkeznek el a végső pontra.
Több szem, többet lát - mondja a közmondás. Ha egy fellépő problémánk megoldására igénybe vesszük mások nézőpontját, olyan dolgokat is megláthatunk, ami a saját szemszögünkből ügyesen elrejtőzik.
A végeredmény
A webáruház forgalma ugyan 7 számjegyű összeg elmaradását mutatta, ami óriási vesztesség, azonban a probléma feltárása és javítása gyorsan helyre állította a statisztikai mutatók alakulását.
Utóélet
Azóta a webáruház rendszerét lecserélték. Akkor még a programozó segítségére volt szükség a hibaelhárításhoz. Ma ez néhány kattintással orvosolható.